Původně xboxovému RPG Jade Empire z dílny zkušeného týmu BioWare to trvalo dva roky na monitory osobních počítačů. Zpoždění, za něž by se i České dráhy hluboce omlouvaly, vynahrazují tvůrci řadou novinek a vylepšení.
Nezdá se to, ale dva roky jsou dlouhá doba. Za dva roky se stihnete naučit plynně anglicky, za dva roky stihnete postavit a zabydlet dům. Za dva roky se můžete ve zlém rozcházet s někým, kdo vám před těmi dvěma roky nedával spát. Za dva roky s ním naopak můžete vychovávat děti. Dva roky v počítačových hrách ale chápeme jen skrze technologický pokrok. Dva roky stará hra už obyčejně nevypadá moc k světu, a i když všem konečně běží plynule, vracejí se k ní pouze nejvěrnější. Čas letí dál, trh do světa tlačí nové komponenty a vyšší verze toho či onoho. Už proto je zvláštní potkat se dnes s konverzí titulu, který na Xboxu slavil úspěchy právě před těmi dvěma lety – Jade Empire, levoboček Knights Of The Old Republic ze staré Číny.
Kde film Hrdina byl ve druhém plánu agitkou na vedoucí úlohu víme které strany, Jade Empire jde proti totalitě a útisku, naznačuje aluze na Tibet i Tři soutěsky a určitě by se nelíbila čínským úřadům, kdyby tam někoho interesovaly západní počítačové hry. Hra tím křesá prvotní sympatie a hned přisazuje další trumfy: jednoduše pochopitelný bojový systém, jásavé barvy úvodních lokací a familiérní pocit vstříc všem, kdo měli tu čest s KOTORem. I když: stejné jádro, stejné vnitřnosti, ale odlehčená interakce ze strany hráče. Místo tahů bojovka. Tři hlavní statistiky, nulová práce s inventářem. Co zbývá?
Odstavec na vlastní nebezpečí
Jade Empire je upovídaná hra a nebylo by to nic proti ničemu, kdyby s ní bylo o čem mluvit. Ukotvení do historie (byť krajně fantastické) svádí k debatám o povaze světa, ale nenechte se ani na moment mýlit, že by tyto zasahovaly někam do skutečné myšlenkové hloubky. Většinu času postavy hry jen kloužou po tématech východních filozofií, až to chvílemi vypadá skoro jako parodie nebo špatný vtip. Tohle že napsali autoři KOTORu, „rodiče“ Revana? Ono by samozřejmě nevadilo, že Jade Empire není filozofickým dílem (která hra je?), ale jednorozměrnost dialogů se tu přenáší i do dalších aspektů hry, placaté jsou zápletky mnoha questů, placatá jsou jejich řešení. Kde předchozí hry Bioware (o Sith Lords z kuchyně Obsidianu radši ani nemluvě) stavěly hráče před morální i jiná dilemata a chtělo hodně snažení, aby hráč z těchto dilemat nějak obstojně vybruslil, tady se charaktery obracejí v jedné rovině jako korouhvičky a problémy, táhnoucí se mnohá léta, řeší hrdina často lusknutím prstů. Tím hra přichází o jakékoliv napětí a hráč o pocit zadostiučinění ze splněných úkolů. Paradoxní na tom je, že Jade Empire vzácně obsahuje momenty, jaké vás zcela převálcují! Často o ně zavadíte jen tak mimochodem, ale svým emocionálním nábojem odkazují k jiné, lepší realitě, kde by na nich byla postavena celá hra. Samotný hlavní příběh sice vůbec není hloupý, ani vyloženě okoukaný, jenže vyvolat v náročném hráči akurátní zpětnou reakci prostě nedokáže. Jako by do průměrné záležitosti v exotických kulisách někdo poschovával střepy mnohem zajímavějšího vyprávění... škoda! Je otázkou, jestli si scénáristé prostě vybrali slabší chvilku nebo bylo ztupení příběhových hran krokem vstříc konzumentům, u kterých jsou vrcholem dramatické tvorby odpolední seriály na libovolné televizi. Tak či onak, výsledkem je zvláštní pocit na hranici lámaní hole a smířlivějšího „vždyť to přece není taková katastrofa“ (frustrovaný recenzent smutně kroutí hlavou, hůl prozatím odkládá, nalévá si čaj).
Konec odstavce na vlastní nebezpečí
Když od „duše“ hry utečeme k jejím kostem, tedy hratelnosti a technickému zpracování, i tady lze potkat velké rozpory. Jade Empire vypadá na mnoha místech nehorázně krásně, ale její prostor je až příliš lineární – až příliš pro hru takového typu. Výborná je hudba, ale namluvení místy sklouzne k patetickému přehrávání. Hra má na pohled báječný systém bojových umění, ale v praxi jsou některé ze zůčastněných stylů použitelné jen ztuha a s jinými jsou souboje naopak až příliš jednoduché. Můžete se tu měnit v mohutné démony, ale dění na obrazovce se pak stane krapet nepřehledným. Jako všemi milovaný hrdina tu sice nejste na všechno sami, ale spolubojovníci fungují jen jako stafáž, na kterou nelze v akci příliš spoléhat.
I tak se Jade Empire velice dobře hraje, respektive – velice plynule. Pryč jsou konzolové pauzy na kafe (zdlouhavé loadingy) a hra na klávesnici i gamepadu je rovnocenně pohodlná. Výzvy přicházejí a odcházejí, scénář pospíchá k vyvrcholení a je to trochu jako pít tu pověstnou sklenici vody: žízeň utiší, ale sklouzne do krku a nezanechá žádnou stopu chuti. V časech, kdy spousta her chutná jako kaluž vyjetého oleje, přijde Jade Empire vhod, ale když už víme, že to jde ještě o dva řády líp...? Chybou přitom není ten základní odklon od pomalejší hratelnosti KOTORu, ten lze brát za přirozený vývoj. Jenže kde třeba žánrově příbuzná Fable byla suverénní, Jade Empire se třesou kolena. A když se velkolepým hrám třesou kolena, je to rámus přes půl kontinentu.
Otevřená dlaň netleská
Jade Empire u nás vychází v kompletním překladu všech textů a původním dabingu. To je ideální kombinace, která umožní neanglicky mluvícím proniknout do hry a fajnšmekry neurazí. Překladu není co vytknout po obsahové stránce, formálně je to ale další z otrockých prací a je zase vidět, že nebyl čas ani vůle se s převodem do češtiny nějak mazlit.
Já se pro změnu nehodlám mazlit s fakty, že ve hře jsou celkem vtipné (náplní i formou) minihry, že nepřátel je tolik a tolik a jsou takoví a makoví, že "speciální edice" na krabici v praxi znamená dvojici nových stylů a várku silnějších zbraní. Nejsou to věci, které by rozhodovaly o výsledném dojmu. A upřímně, ani nepřátelé, ani žádný konkrétní moment mě nedonutil vyhradit si při ukládání pozice zvláštní save, ke kterému bych se někdy chtěl vrátit. Možná to nic neznamená, ale v dobrých hrách tohle dělám poměrně často. Což sice neimplikuje, že by Jade Empire byla hra špatná, ale tak nějak trčí na cestě mezi prefabrikátem a dílem se skutečnou hodnotou. Za ty dva roky navíc je to teď setsakra vidět.
sbbolthdshofeBtjKeypey
(poinsHtf, 26. 5. 2021 21:05)